Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/3121
Title: Економічна ефективність роботи підприємств сфери обслуговування туристів
Other Titles: Economic efficiency of the activity of tourist service sphere enterprises..
Authors: Тимчук, Світлана Володимирівна
Keywords: економічна ефективність;підприємство;сфера обслуговування;турист;засіб розміщення
Issue Date: 2021
Publisher: Інновації та технології в сфері послуг і харчування
Abstract: В роботі проведено комплексне дослідження питань аналізу основних складових та розробки напрямів забезпечення економічної ефективності функціонування суб’єктів сфери обслуговування туристів в сучасних умовах. Систематизовано літературні джерела та підходи до вирішення проблеми визначення економічної ефективності роботи підприємств сфери обслуговування туристів. За результатами якої визначено, що в обслуговуванні туристів під час подорожі беруть участь різноманітні підприємства та організації сфери обслуговування. Об’єктом проведеного дослідження визначено підприємства сфери обслуговування туристів, а саме заклади розміщення, харчування, перевезення та розваг. Емпірично підтверджено та теоретично доведено, що основним виконавцем, який забезпечує реалізацію етапів розміщення та обслуговування в готелі гостьового циклу, є сектор розміщення. Його представники також беруть участь в організації дозвілля туристів. Обґрунтовано, що задоволення потреб і попиту на туризм передбачає необхідність забезпечення значної кількості туристичної продукції та послуг. Встановлено помітне зростання у розрізі усіх витрат, які здійснюють суб’єкти туристичної галузі на послуги сторонніх організацій, які включені до виробництва туристичного продукту. Доведено, що аналіз економічної ефективності роботи підприємств сфери обслуговування туристів має практичне значення. За його результатами можна здійснити оцінку ефективності роботи підприємства, проаналізувати сумарний ефект його складових та напрямів діяльності, визначити перспективи розвитку галузі та результати використання витрачених ресурсів. На основі проведеного аналізу встановлено, що в подальшому, для успішного виходу з кризи, необхідно розвивати інтеграційні форми підприємств в індустрії гостинності та обслуговування туристів.
The main purpose of the article is a comprehensive study of issues related to the analysis of the main components and the development of measures to ensure the economic efficiency of enterprises in the field of tourist services in modern conditions. Systematization of literature sources and approaches to solving the problem showed that the service of tourists during the trip involves various companies and organizations in the field of service. The object of the study are selected enterprises in the field of tourist services. The study period is 2015 – 2019. The study of the economic efficiency of service enterprises showed that in recent years there has been an increase in the number of tourists who were served by tour operators and travel agents in Ukraine 2.6 times, of which inbound tourists ‒ 5.5 times, outbound tourists ‒ 2.9, and domestic tourists ‒ 1.3 times. The cost of sold tourist vouchers also increased (3.5 times). The study empirically confirms and theoretically proves that the main executor that ensures the implementation of the stages of accommodation and service in the hotel guest cycle, is the accommodation sector. Its representatives are also involved in the organization of leisure tourists. The number of persons in collective accommodation facilities increased 1.2 times in 2015-2019. Meeting the needs and demand for tourism implies the need to provide a large number of tourist services. Significant growth in terms of all costs incurred by tourism entities for the services of third-party organizations used in the production of tourism products. In the structure of the studied costs, the largest share is occupied by accommodation and accommodation costs ‒ 25.7 %, transport services ‒ 26.9 %. Thus, the analysis of economic efficiency of enterprises in the field of tourist services is of practical importance. According to its results, you can not only assess the efficiency of the enterprise, analyze the total effect of its structural units and activities, but also identify promising areas of development of the industry and the results of the resourses use. The analysis indicates a gradual increase in most of the studied indicators that characterize the work of enterprises in the field of tourist services. In the future, to successfully overcome the crisis, it is necessary to develop integration forms of enterprises in the hospitality industry and tourist services.
URI: https://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/3121
ISSN: 2708-4949 (print)
2709-9776 (online)
DOI: 10.24025/2708-4949.1-2(3-4).2021.241489
Issue: 1-2(3-4)
First Page: 93
End Page: 101
Appears in Collections:№1-2(3-4)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
13.pdfТимчук409.38 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
зміст.pdf75.97 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
титул.pdf138.31 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.