Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/3527
Title: Студентський науковий гурток як передумова розкриття наукового потенціалу молодих фахівців спеціальності «Лісове господарство»
Other Titles: Student scientific club as a prerequisite for the scientific potential disclosure of young professionals of the forestry specialty
Authors: Ключка, Світлана Іванівна
Старовойтенко, Наталія Василівна
Чемерис, Інгріда Альгімантівна
Keywords: гурткова робота;структура фітоценозів;флористичний аналіз;комбінований бал Ж. Браун-Бланке;науково-практичнінавички;креативність;видовий склад фітоценозу;визначення рясності за О. Друде;group work;scientific and practical skills;creativity;structure of plant communities;floristic analysis;species composition of a plant community;determination of abundance by Drude;Braun-Blanquet combined score
Issue Date: 2021
Publisher: Вісник ЧНУ ім. Б. Хмельницького. Серія: Педагогічні науки
Abstract: Однією з провідних форм навчально-виховного процесу в університеті виступає гурткова робота, яка стимулює розвиток науково-практичних навичок, що, в свою чергу, підвищує якість підготовки та виховання фахівців в сфері лісівничої справи, які б могли, відповідно до конкретної ситуації, креативно застосовувати свої здібності в практичній діяльності для досягнення поставленої мети. Під час гурткової роботи в студентів є можливість закріпити на практиці методи вивчення складу та структури фітоценозів, вміння користуватись шкалами для визначення рясності виду, володіння методиками флористичного аналізу видового складу фітоценозу, визначення рясності за О. Друде, комбінованого балу Ж. Браун-Бланке, життєвості, життєвої форми, трапляння, постійність видів у фітоценозах. Науково-дослідницька діяльність студентів виступає невід'ємним інтегрованим компонентом підготовки кваліфікованих фахівців, які здатні самостійно вирішувати професійні та наукові завдання проблемного характеру.
Summary. Introduction. The research work of students is a prior factor in ensuring proper training and education of the specialists in the forestry field. The approach reveals the possibility of forming professional and personal qualities necessary for the implementation of practical skills in a particular workplace. The encouragement to work in a group lays the foundations for the students’ creative potential in the field of solving up-to-the-minute problems of research work. The purpose of the article is to analyze the methodological aspects of a group work of university students as a basis for the formation of their research work and the prerequisite for the education of scientific potential during professional training. Results. Considering the analysis of scientific and pedagogical research, one may state that the concept of "student club" reflects the association of students on a voluntary basis. The essence and content of the paper elucidates the aspects of understanding of main objectives of the stated problem. During the search, students receive instructions and explanations for their further research tasks. At the final stage, the work of students ends with the mandatory submission of a report and an announcement at a meeting of the club or at a scientific conference as well. The main purpose of the organization and development of students’ research activities is to increase the level of scientific education of graduated specialists. Originality. We believe, the student SCIENTIFIC club unites the research activities of the students and teachers of the department, which results in expansion and formation of creative abilities of all participants of the process. The activity successfully develops basic competencies and covers a whole range of interconnected components, terms, factors, and ways that determine the development of a personality. As a result, the student's professional competence in the field of forestry is formed. Conclusion. Thus, the group work in the field of geobotany is complex; it is a prerequisite for solving applied problems in the field of nature management as well. Students’ research activity is a prerequisite for the educational process, an integral part of the training of qualified professionals who are capable of solving professional and scientific problems of a problematic nature independently and without interference. Practical activity of environmental nature is a result of the well-formed scientific and practical work, which covers a transition from knowledge, skills, and abilities to the practical implementation of the tasks.
URI: https://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/3527
ISSN: 2076-586X (print)
2524-2660 (online)
DOI: 10.31651/2524-2660-2021-2-200-205
Issue: 2
First Page: 200
End Page: 205
Appears in Collections:Наукові публікації викладачів (БФ)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
document.pdf290.48 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.