Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/3535
Title: ОЦІНКА РІВНЯ АКУСТИЧНОГО НАВАНТАЖЕННЯ НА ЛОКАЛЬНІ ЗОНИ МІСТА ЧЕРКАСИ
Authors: Ящук, Людмила Борисівна
Мелецький, Володимир Сергійович
Keywords: шумове навантаження;транспорт;рекреаційна зона;децибел;імпульсний шум;шумопоглинання
Issue Date: Jan-2022
Abstract: Мелецький В.С. Оцінка рівня акустичного навантаження на локальні зони міста Черкаси Актуальність теми. Шумовий вплив на урбанізованих територіях – одна з найбільш гострих екологічних проблем сучасності. Цьому сприяє збільшення кількості населення, транспортної рухливості населення, кількості автотранспорту, наявність залізниці, аеропорту, промислових об’єктів, енергетичних об’єктів та інше. В селищах часто автошляхи з інтенсивних рухом находяться поруч з житловими будинками, які є першою лінією забудови. Шум негативно впливає на фізичний стан людини: пригнічує центральну нервову систему; викликає зміну швидкості дихання і пульсу; сприяє порушенню обміну речовин, виникненню серцево-судинних захворювань, гіпертонічної хвороби; викликає зміни в органі зору людини і вестибулярному апараті та ін. Тому дослідження рівня шуму на сьогоднішній момент є одним з найбільш актуальних завдань людства. Мета роботи: оцінка рівня акустичного навантаження на локальні зони міста Черкаси Об’єкт дослідження: дослідні ділянки прилеглі до транспортних доріг та рекреаційні зони міста. Предмет дослідження: рівень звуку, імпульсного шуму на обраних ділянках в різні періоди доби; роль автотранспорту у створенні шумового навантаження в урбоекосистемі міста Черкаси. Методи дослідження: теоретичний аналіз, експеримент; аналіз отриманих даних з подальшим їх узагальненням та прогнозуванням. Результати дослідження: В роботі охарактеризовано та описані критерії вибору дослідних ділянок; методологія визначення рівня шумового забруднення та оцінка рівня шумового забруднення на обраних локальних територіях міста Черкаси. Головним джерелом акустичного забруднення в місті Черкаси є автотранспорт, на частку якого у деяких районах міста припадає до 80 % шуму. До того ж, на всіх досліджуваних територіях дозволений рух вантажного та громадського транспорту, що значно посилює рівень шуму. Найбільш значні перевищення нормативних значень спостерігаються на головних дорогах міста: бульвар Шевченка та вулицях Смілянська, Чигиринська та Чехова. Акустичне навантаження на рекреаційні паркові зони суттєво менше, ніж на ділянки прилеглі до транспортних шляхів, проте не лежать в діапазонах допустимих рівнів в різні періоди доби. Наукова новизна. На підставі вимірювань рівня шуму на локальних територіях міста Черкаси, які включали рекреаційні зони, та місця прилеглі до автомобільних доріг встановлено, що основний внесок в акустичних фон вносить автотранспорт та на більшості територій спостерігається перевищення нормативних значень рівня шуму. Натомість в місті не реалізуються організаційні, інженерно-технічні та інші заходи, спрямовані на зниження рівня звуку та забезпечення комфорту в місцях відпочинку громадян та міському середовищі в цілому. Отримані результати можуть бути основою для розробки шумової карти міста Черкаси та запровадження заходів з метою оптимізації шумового впливу на міські території. Теоретичне і практичне значення: Отримані результати дослідження дозволяють оцінити рівень акустичного навантаження на різних ділянках міста Черкаси, що може бути покладено в основу розробки шумової карти міста та розробити заходи щодо зниження рівня шуму в рекреаційних зонах та міському середовищі в цілому. Запропоновані рекомендації можуть бути враховані при плануванні, проектуванні та реконструкції міського середовища. Структура та обсяг роботи. Кваліфікаційна робота магістра складається зі вступу, анотації, двох розділів, висновків, переліку посилань (26 джерел), графічної документації до кваліфікаційної роботи магістра, додатків. Повний обсяг роботи – 62 сторінки друкованого тексту, основна частина – 28 сторінок.
Meletskiy V.S. Assessment of the level of acoustic load on local areas of Cherkasy Actuality of theme. Noise impact in urban areas is one of the most acute environmental problems of our time. This is facilitated by an increase in population, transport mobility, the number of vehicles, the presence of railways, airports, industrial facilities, energy facilities and more. In settlements, high-traffic roads are often located near residential buildings, which are the first line of development. Noise negatively affects a person's physical condition: depresses the central nervous system; causes a change in respiratory rate and heart rate; contributes to metabolic disorders, cardiovascular disease, hypertension; causes changes in the human visual organ and vestibular apparatus, etc. Therefore, the study of noise levels is currently one of the most pressing tasks of mankind. The purpose of the work: of the level of acoustic load on local areas of Cherkasy. The object of study: research sites adjacent to transport roads and recreational areas of the city. The subject of study: sound level, impulse noise in selected areas at different times of the day; the role of motor transport in creating noise load in the urban ecosystem of Cherkasy. Research Methods: theoretical analysis of statistical data with their subsequent generalization and forecasting; Results of the research: The paper characterizes and describes the criteria for selecting research sites; methodology for determining the level of noise pollution and assessment of the level of noise pollution in selected local areas of Cherkasy. The main source of acoustic pollution in the city of Cherkasy is vehicles, which in some parts of the city account for up to 80% of noise. In addition, the movement of freight and public transport is allowed in all study areas, which significantly increases the noise level. The most significant exceedances of regulatory values are observed on the main roads of the city: Shevchenko Boulevard and Smilyanska, Chyhyrynska and Chekhova streets. Acoustic load on recreational park areas is significantly less than on areas adjacent to transport routes, but do not lie in the range of permissible levels at different times of the day. Scientific novelty. Based on measurements of noise levels in local areas of Cherkasy, which included recreational areas and places adjacent to highways, it was found that the main contribution to the acoustic background is made by vehicles and in most areas exceed the normative values of noise. On the other hand, the city does not implement organizational, engineering and other measures aimed at reducing the sound level and providing comfort in places of recreation of citizens and the urban environment as a whole. The obtained results can be the basis for the development of a noise map of the city of Cherkasy and the implementation of measures to optimize the noise impact on urban areas. Theoretical and practical significance: The results of the study allow us to assess the level of acoustic load in different parts of Cherkasy, which can be used as a basis for developing a noise map of the city and develop measures to reduce noise in recreational areas and the urban environment as a whole. The proposed recommendations can be taken into account in the planning, design and reconstruction of the urban environment. Structure and volume of work: Qualifying the master's work consists of an introduction, annotation, two sections, conclusions, a list of references (26 sources), graphic documentation for the master's qualification work, appendices. The full volume of the work is 62 pages of printed text, the main part is 28 pages.
URI: https://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/3535
Appears in Collections:101 Екологія (Екологія та охорона навколишнього середовища)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Мелецький ВКР.pdf
  Restricted Access
2.09 MBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.