Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/4143
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorМироненко, Дмитро Юрійович-
dc.contributor.authorМахно, Сергій Вікторович-
dc.contributor.authorГладкій, Дмитро-
dc.date.accessioned2022-07-05T12:18:18Z-
dc.date.available2022-07-05T12:18:18Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.issn2306-4420-
dc.identifier.urihttps://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/4143-
dc.description.abstractМетою статті є пошук можливостей для розвитку соціального підприємництва як інструменту активізації ділового середовища сільськогосподарських регіонів України. Обґрунтовано актуальність активізації тематики соціального підприємництва для розвитку української економіки та створення ділового середовища в сільськогосподарських регіонах країни. На основі ґрунтовного аналізу наукових праць українських дослідників встановлено загальний зміст соціального підприємництва, його чинники розвитку та важливі аспекти реалізації проєктів, передумови для виникнення та поширення в Україні. Розглянуто особливості соціального підприємництва, його відмінності від соціально відповідального бізнесу. Охарактеризовано достатність та вичерпність нормативно-законодавчої бази, що регулює діяльність соціальних підприємців в Україні. Обґрунтовано найбільш актуальні напрями розвитку соціального підприємництва у сільськогосподарських регіонах України. Наведено та охарактеризовано зміст успішних прикладів реалізації ідей соціального підприємництва в Україні. Визначено важелі механізму підтримки соціального підприємництва на державному та регіональному рівнях.uk_UA
dc.description.abstractDuring the period of independence, the Ukrainian economy experienced various socio-economic problems that arose as a result of certain crisis phenomena. The most negative impact of the crisis has affected the standard of living of the population living in agricultural regions of the country. In recent years, a new and quite effective tool for solving social problems of society has appeared in the world, which is called social entrepreneurship. That is why the work is devoted to the search for opportunities for the development of social entrepreneurship as a tool for activating the business environment of agricultural regions of Ukraine. The relevance of activating the subject of social entrepreneurship for the development of the Ukrainian economy and the creation of a business environment in agricultural regions of the country is substantiated. It has been established that social entrepreneurship is such a unique type of business that is aimed at solving social problems of society while simultaneously fulfilling the main goal of any entrepreneur's activity - making a profit. Based on a thorough analysis of scientific works of Ukrainian researchers, the factors of the development and important aspects of the implementation of social entrepreneurship projects, the prerequisites for the emergence and spread of it in Ukraine have been identified. The features of social entrepreneurship, its differences from socially responsible business are considered. The sufficiency and exhaustive legal and regulatory framework governing the activities of social entrepreneurs in Ukraine are characterized. The most relevant directions of the development of social entrepreneurship in agricultural regions of Ukraine are substantiated. The first direction chosen is the creation of new jobs using the latest approaches and labor technologies and ensuring a decent level of remuneration and working conditions. The second direction of social entrepreneurship is the formation of an order and the implementation of professional orientation for specific professional positions, which should correct the early choice of a future profession by young people with reference to their native area and will radically reduce the level of unemployment, youth unemployment and unemployment of highly qualified workers. The third direction in the implementation of projects and initiatives of social entrepreneurship in agricultural regions has chosen to provide the population with sufficient volumes of high-quality goods and services at adequate prices. The content of successful examples of the implementation of ideas of social entrepreneurship in Ukraine is given and characterized. The levers of social entrepreneurship support mechanism at the state and regional levels, which include propaganda, educational, psychological and emotional, financial ones, are determined.uk_UA
dc.language.isoukuk_UA
dc.publisherЗбірник наукових праць Черкаського державного технологічного університету. Серія: Економічні наукиuk_UA
dc.subjectсоціальне підприємництвоuk_UA
dc.subjectділове середовищеuk_UA
dc.subjectсоціальні проблемиuk_UA
dc.subjectдержаваuk_UA
dc.subjectсільськогосподарські регіониuk_UA
dc.subjectУкраїнаuk_UA
dc.subjectsocial entrepreneurshipuk_UA
dc.subjectbusiness environmentuk_UA
dc.subjectsocial problemsuk_UA
dc.subjectstateuk_UA
dc.subjectagricultural regionsuk_UA
dc.subjectUkraineuk_UA
dc.titleРозвиток соціального підприємництва як інструмент активізації ділового середовища сільськогосподарських регіонів Україниuk_UA
dc.title.alternativeDevelopment of social entrepreneurship as a tool to activate the business environment in agricultural regions of Ukraineuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
dc.citation.issue64uk_UA
dc.citation.spage37uk_UA
dc.citation.epage48uk_UA
dc.identifier.doi10.24025/2306-4420.64.2022.255870-
Appears in Collections:Випуск 64

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
6.pdfМироненко889.58 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
зміст.pdf295.16 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
титул.pdf272.61 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.