Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/4143
Назва: Розвиток соціального підприємництва як інструмент активізації ділового середовища сільськогосподарських регіонів України
Інші назви: Development of social entrepreneurship as a tool to activate the business environment in agricultural regions of Ukraine
Автори: Мироненко, Дмитро Юрійович
Махно, Сергій Вікторович
Гладкій, Дмитро
Ключові слова: соціальне підприємництво;ділове середовище;соціальні проблеми;держава;сільськогосподарські регіони;Україна;social entrepreneurship;business environment;social problems;state;agricultural regions;Ukraine
Дата публікації: 2022
Видавництво: Збірник наукових праць Черкаського державного технологічного університету. Серія: Економічні науки
Короткий огляд (реферат): Метою статті є пошук можливостей для розвитку соціального підприємництва як інструменту активізації ділового середовища сільськогосподарських регіонів України. Обґрунтовано актуальність активізації тематики соціального підприємництва для розвитку української економіки та створення ділового середовища в сільськогосподарських регіонах країни. На основі ґрунтовного аналізу наукових праць українських дослідників встановлено загальний зміст соціального підприємництва, його чинники розвитку та важливі аспекти реалізації проєктів, передумови для виникнення та поширення в Україні. Розглянуто особливості соціального підприємництва, його відмінності від соціально відповідального бізнесу. Охарактеризовано достатність та вичерпність нормативно-законодавчої бази, що регулює діяльність соціальних підприємців в Україні. Обґрунтовано найбільш актуальні напрями розвитку соціального підприємництва у сільськогосподарських регіонах України. Наведено та охарактеризовано зміст успішних прикладів реалізації ідей соціального підприємництва в Україні. Визначено важелі механізму підтримки соціального підприємництва на державному та регіональному рівнях.
During the period of independence, the Ukrainian economy experienced various socio-economic problems that arose as a result of certain crisis phenomena. The most negative impact of the crisis has affected the standard of living of the population living in agricultural regions of the country. In recent years, a new and quite effective tool for solving social problems of society has appeared in the world, which is called social entrepreneurship. That is why the work is devoted to the search for opportunities for the development of social entrepreneurship as a tool for activating the business environment of agricultural regions of Ukraine. The relevance of activating the subject of social entrepreneurship for the development of the Ukrainian economy and the creation of a business environment in agricultural regions of the country is substantiated. It has been established that social entrepreneurship is such a unique type of business that is aimed at solving social problems of society while simultaneously fulfilling the main goal of any entrepreneur's activity - making a profit. Based on a thorough analysis of scientific works of Ukrainian researchers, the factors of the development and important aspects of the implementation of social entrepreneurship projects, the prerequisites for the emergence and spread of it in Ukraine have been identified. The features of social entrepreneurship, its differences from socially responsible business are considered. The sufficiency and exhaustive legal and regulatory framework governing the activities of social entrepreneurs in Ukraine are characterized. The most relevant directions of the development of social entrepreneurship in agricultural regions of Ukraine are substantiated. The first direction chosen is the creation of new jobs using the latest approaches and labor technologies and ensuring a decent level of remuneration and working conditions. The second direction of social entrepreneurship is the formation of an order and the implementation of professional orientation for specific professional positions, which should correct the early choice of a future profession by young people with reference to their native area and will radically reduce the level of unemployment, youth unemployment and unemployment of highly qualified workers. The third direction in the implementation of projects and initiatives of social entrepreneurship in agricultural regions has chosen to provide the population with sufficient volumes of high-quality goods and services at adequate prices. The content of successful examples of the implementation of ideas of social entrepreneurship in Ukraine is given and characterized. The levers of social entrepreneurship support mechanism at the state and regional levels, which include propaganda, educational, psychological and emotional, financial ones, are determined.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): https://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/4143
ISSN: 2306-4420
DOI: 10.24025/2306-4420.64.2022.255870
Випуск: 64
Початкова сторінка: 37
Кінцева сторінка: 48
Розташовується у зібраннях:Випуск 64

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
6.pdfМироненко889.58 kBAdobe PDFЕскіз
Переглянути/Відкрити
зміст.pdf295.16 kBAdobe PDFЕскіз
Переглянути/Відкрити
титул.pdf272.61 kBAdobe PDFЕскіз
Переглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищено авторським правом, усі права збережено.