Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/4147
Title: Підвищення якості управління ризиками як передумова ефективного надання електронних платіжних послуг
Other Titles: Improvement of the quality of risk management as a prerequisite for effective provision of electronic payment services
Authors: Сопін, Євген
Keywords: цифрова економіка;електронні платіжні послуги;електронні платіжні системи;управління ризиками;ефективність;digital economy;electronic payment services;electronic payment systems;risk management;efficiency
Issue Date: 2022
Publisher: Збірник наукових праць Черкаського державного технологічного університету. Серія: Економічні науки
Abstract: В останні роки розширюється застосування інформаційних технологій у сфері фінансових послуг, що перетворює способи їх надання і споживання. Інтенсивно розвивається FinTech, який утворює потужний сектор цифрової економіки. Велика увага приділяється цифровізації і наданню електронних платіжних послуг, що має велике значення для розбудови всіх видів електронного бізнесу. Однією з головних умов їх ефективного надання є управління ризиками, підвищення якості якого стає актуальним науково-практичним завданням. Це є основою удосконалення електронних платіжних систем та платіжних екосистем у цифровому середовищі. В статті визначаються напрями і практичні пропозиції щодо підвищення якості управління ризиками як передумови ефективного надання електронних платіжних послуг. Обґрунтовано важливість управління ризиками для підприємства-надавача електронних платіжних послуг, враховуючи основоположні принципи їх надання та значення у платіжній інфраструктурі.
In recent years, the use of information technologies in the field of financial services is expanding, which transforms the ways of their provision and consumption. FinTech is developing rapidly, forming a powerful sector of the digital economy. Much attention is focused on digitalization and provision of electronic payment services, which is important for the development of all types of e-business. One of the main conditions for their effective provision is risk management, improving the quality of which is becoming an urgent scientific and practical task. This is the basis for the improvement of electronic payment systems and payment ecosystems in the digital environment. The purpose of the article is to identify areas and practical proposals for improving the quality of risk management as a prerequisite for effective provision of electronic payment services. The importance of risk management for the enterprise-provider of electronic payment services is substantiated, taking into account the basic principles of their provision and importance in the payment infrastructure. The content and direction of improving the quality of risk management, its potential in improving the efficiency of providing electronic payment services for decision-making, reducing losses, optimizing costs and ensuring stable operation of the enterprise are explained. The understanding of the essence and subject of risk management in the field of electronic payment services and its industry characteristics is specified. Characteristics and properties that indicate the quality of risk management are explained. The goals, tasks and features of risk management at the enterprise that is the provider of electronic payment services are determined. The methodological bases of risk management at the enterprise providing electronic payment services, including strategic bases, objects, principles, types, kinds, elements, approaches, key processes and methods of risk management, are revealed. A frame that defines the stages, nature and content of risk management components, namely: risk identification; risk monitoring and control; risk analysis and assessment; development and implementation of measures in order to minimize or eliminate risks; analysis of results and evaluation of the effectiveness of risk management measures, is proposed. Practical recommendations for improving each of the components have been developed. Internal and external aspects of risk management are described. The bases of formation and directions of improvement of the risk management system at the enterprise-provider of electronic payment services within the procedural, intellectual, program-technological block are determined. PayTech risk insurance is clarified. The expediency of innovations to improve RegTech in the context of risk management is substantiated.
URI: https://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/4147
ISSN: 2306-4420
DOI: 10.24025/2306-4420.64.2022.256082
Issue: 64
First Page: 97
End Page: 104
Appears in Collections:Випуск 64

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
11.pdfСопін360.72 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
зміст.pdf295.16 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
титул.pdf272.61 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.