Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/4369
Title: Обґрунтування важливості та необхідності самостійних занять фізичною культурою студентів закладів вищої освіти під час пандемії коронавірусної інфекції
Other Titles: The justification of the importance and necessity of students of institutions of higher education independent physical education during the coronavirus pandemic
Authors: Загородній, Василь Володимирович
Ярославська, Лариса Петрівна
Keywords: самостійні заняття;освітній процес;фізична культура;дистанційна форма навчання;студенти;пандемія СОVID-19;вірусна інфекція;карантин;здоров’я;функціональні можливості;дослідження;independent physical education;educational process;workouts;physical training;distance learning;students;the COVID-19 pandemic;viral infection;quarantine;health;functional capabilities;research
Issue Date: 2023
Publisher: Rehabilitation and Recreation
Abstract: Мета. Порушено проблему фізичного удосконалення студентської молоді шляхом підвищення інтенсивності фізичних навантажень, мотивації щодо самостійних занять фізичною культурою повсякчас та особливо під час карантинних обмежень та занять в дистанційному режимі під час пандемії СОVID-19. Мета роботи – на основі результатів соціологічного дослідження та оцінки функціональних можливостей фізичної підготовленості студентів обґрунтувати важливість і необ- хідність самостійних занять фізичною культурою під час пандемії СОVID-19. Матеріал. Досліджено та проаналізовано ставлення студентів технологічного закладу вищої освіти до фізичного виховання і спорту, проведено визначення та оцінювання ступеню фізичної підготовленості студентів у 2017 та 2022 рр. Отримані результати вивчення та аналізу ступеню фізичної підготовленості свідчать про низький її рівень. Більше того, рівень фізичної підготовленості у студентів, які навчались у 2021 р. помітно нижчий за аналогічні показники студентів 2017 р. навчання. Це може свідчити про зменшення інтенсивності фізичних навантажень у студентів, які навчались на І та ІІ курсах у 2021 р. тобто в період карантинних обмежень. Результати. Отримані результати досліджень свідчать про необхідність підвищення інтенсивності фізичних навантажень студентів шляхом залучення їх до занять в спортивних секціях, підвищення мотивації щодо самостійних занять фізичною культурою. Висновки. Враховуючи вище викладене, та з метою покращення фізичної підготовленості студентів вважаємо за доцільне: 1. Активно і систематично застосовувати різні форми та методи роботи щодо мотивації до самостійних занять фізичною культурою та формування у студентів свідомої самоорганізації, цілеспрямованої здоров’яформуючої поведінки, бажання фізично розвиватися та вдосконалюватися. 2. З метою якомога більшого залучення студентів до секційних занять проводити на спортивних базах закладів вищої освіти найбільш популярні секції з фітнесу, атлетизму, бадмінтону, настільного тенісу, міні-футболу тощо. 3. Широко впроваджувати новітні технології та методики в організацію навчальної та виховної роботи на кафедрах фізичного виховання, які суттєво підвищать ефективність навчального процесу.
The issue of university students’ physical improvement was raised by increasing the intensity of physical exertion, motivation for constant independent physical training, and especially during quarantine restrictions and classes in remote mode during the COVID-19 pandemic. Objective. The purpose of the work – to substantiate the importance and necessity of independent physical education activities during the COVID-19 pandemic based on the results of a sociological study and assessment of the functional capabilities of students’ physical fitness. Мaterial. The attitude of students of a technological higher educational establishment to physical education and sports was examined and analyzed, and the level of students` physical preparedness was determined and evaluated in 2017 and 2022. The results of the research and analysis indicate a low level of the students` degrees of physical fitness. Furthermore, the level of physical preparedness of students who studied in 2021 is significantly lower than the similar indicators of students who studied in 2017. This may indicate a decrease in the intensity of physical exertion among students of I and II-year students who studied in 2021, i.e. during the period of quarantine restrictions. Results. The results of the study highlight the need to increase students` intensity of the exercise by involving them in sports sections, enhancing their motivation for independent physical training. Сonclusions. Taking into account the above, and with the aim of increasing the physical fitness of students, we consider it expedient: 1. Actively and systematically apply various forms and methods of work regarding motivation for independent physical education and the formation of students’ conscious self-organization, purposeful health-preserving behavior, and the desire to develop physically and improve. 2. In order to maximize the involvement of students in sectional classes, hold the most massive sections in fitness, athletics, badminton, table tennis, mini-football, etc. at the sports facilities of higher educational institutions. 3. Widely implement the latest technologies and methods in the organization of educational and educational work at the departments of physical education, which will significantly increase the effectiveness of the educational process.
URI: https://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/4369
ISSN: 2522-1795
DOI: 10.32782/2522-1795.2023.14.24
Issue: 14
First Page: 199
End Page: 206
Appears in Collections:Наукові публікації викладачів (ФХТСО)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
document.pdf402.42 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.