Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/4683
Title: Політична філософія Блеза Паскаля: між «трагічним світоглядом» і «новим сувереном»
Other Titles: Political philosophy of Blaise Pascal: between a "tragic worldview" and a "new sovereign"
Authors: Ріпа, Андрій
Keywords: паскалезнавство;політична філософія;теологічна антропологія;трагічний світогляд;новий суверен;порядок;справедливість;тиранія;сфери справедливості;Pascal studies;political philosophy;theological anthropology;tragic worldview;new sovereign;order;justice;tyranny;spheres of justice
Issue Date: 2023
Publisher: Гуманітарний вісник
Abstract: Стаття доводить оригінальність і самобутність політичної філософії Паскаля. Огляд літератури виявив труднощі на шляху до такого усвідомлення, але нещодавні дослідження паскалезнавців здійснили якісний поворот у бік нового розуміння його політичної теорії. Хоча залишається проблема її цілісного, послідовного викладу. З’ясовано, що філософ пропонує альтернативний підхід порівняно зі своїми сучасниками, які засновували політичне на концепції природного права та суспільної угоди, яку Паскаль повністю відкидає. Альтернативне бачення Паскаля можна обґрунтувати на двох комплексах ідей: «трагічному світогляді» та «новому суверені». Трагічний світогляд – радше деструктивний, призводить до гіркої іронії щодо політичного, тоді як проект нового суверена – більш конструктивний, підштовхує Паскаля до розробки оригінальної концепції «справедливості порядків». Справедливість порядків характеризується несумірністю та ієрархією цінностей між порядками та величинами, що вимагають особливої поваги. Виявлено, що вони виконують політичні функції: критики політичних ілюзій та легітимації внутрішньої справедливості. На їхній основі Паскаль може визначити місце та істинну мету політичного. Ці ідеї стали прообразом сучасної концепції «сфер справедливості» (М. Волцер), хоча за теперішніх часів знову набуває особливого сенсу «трагічний світогляд» у політиці.
The article argues for the originality and independence of Pascal’s political philosophy. A review of the literature revealed certain difficulties on the way to such an awareness, but recent studies by Pascalian scholars have made a qualitative turn toward a new understanding of his political theory. Athough the problem of its integral, consistent presentation remains. It is stated that the philosopher offers an alternative analysis compared to his contemporaries, who based the political on the concepts of natural law and the social contract, which Pascal completely rejects. Pascal's alternative vision can be based on two sets of ideas: the "tragic worldview" and the "new sovereign"."The tragic worldview" is rather destructive, leading to bitter irony regarding the political, while the project of the new sovereign is more constructive and it prompts Pascal to develop his original concept of "justice of orders". The justice of orders is characterized by the incommensurability and hierarchy of values between orders and grandeurs that require special respects. It was revealed that they perform the political functions: the critique of political illusions and the legitimization of internal justice. On this basis, Pascal can determine the localization and true purpose of the political. These ideas became the prefiguration for the contemporary concept of "spheres of justice" (M. Walzer), although in our current times the "tragic worldview" again acquires a special sense in politics.
URI: https://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/4683
Issue: Число 36
First Page: 16
End Page: 30
Appears in Collections:Число 36

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1-2_титул.pdf505.4 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
3_зміст.pdf265.02 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
16-30_Андрій РІПА.pdf2.91 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.