Please use this identifier to cite or link to this item:
https://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/4728
Title: | Methodology and measures for evaluating the quality of services of tourist enterprises in modern economic conditions |
Other Titles: | Методика та заходи оцінювання якості послуг туристичного підприємства в сучасних умовах господарювання |
Authors: | Yurchenko, Serhii Юрченко, Сергій |
Keywords: | state regulation of quality assurance;service;certification;quality management system;standardization;tourism;tourist enterprises;quality of services;державне регулювання забезпечення якості;послуга;сертифікація;система управління якістю;стандартизація;туризм;туристичні фірми;якість послуг |
Issue Date: | 2023 |
Publisher: | Збірник наукових праць Черкаського державного технологічного університету. Серія: Економічні науки |
Abstract: | Modern business conditions in the field of tourism at the international level and at the regional
level in Ukraine require consideration of a number of features and adaptation to rapid changes in individual
tourism enterprises. The relevance of the study lies in the need to determine and apply the most effective
methods for forming a spectrum of optimal measures for evaluating the quality of services of a tourist
enterprise in the crisis conditions, in particular, taking into account the state of war in Ukraine. The purpose
of the work is to investigate the methodology and measures for evaluating the quality of services of a tourist
enterprise in modern business conditions. The object of research is the analysis of the methodology and
measures for evaluating the quality of services of a tourist enterprise in modern business conditions. During
the research, such methods as description, statistical analysis, analytical and synthetic methods have been
used. The research results, first of all, consist in determining the most appropriate research methodology for
application and updating the main measures for evaluating the quality of services. The basic principles and
methods of organizing and ensuring the provision of qualitative tourist services in the conditions of martial
law in the country and taking into account the strategy of the development of the industry in crisis conditions
have been studied. Among the main results of the research of tourist enterprises, which currently carry out
their economic activities in Ukraine, is the identification of priority directions for the application of methods
and measures for evaluating the quality of services of a tourist enterprise in modern business conditions,
related to the implementation of international standards of quality, standardization and certification in the
field of tourist services .It has been proven that modern tourist enterprises in competitive conditions have the
motivation to actively implement quality standards in their business activities, ensuring high ratings on the
market of tourist services, among partners and consumers. An analysis of the legal framework of Ukraine on
the quality of services, which confirms the high trust of entrepreneurs in specialized institutions and
organizations of the governmental and non-governmental sector regarding the regulation of processes related
to quality issues, has been carried out. Active and constant search for effective methods and measures aimed
at improving the level of quality of tourist services and organization of activities of tourist enterprises is
indicated. The practical value of the research results is useful for a number of enterprises in the service
sector, including directly the tourism sector; state authorities performing relevant regulatory functions
regarding the quality of services, goods and the production of related tourist goods; structural subdivisions of
local self-government bodies in the regions of Ukraine; scientists, teachers, students who master the
specialties "Tourism", "Hotel and restaurant business", "Food technologies", etc. Сучасні умови господарювання в сфері туризму на міжнародному рівні та й на регіональному рівні в Україні вимагають урахування низки особливостей та адаптації до швидкоплинних змін в окремих туристичних підприємствах. Актуальність дослідження полягає в необхідності визначення та застосування в кризових умовах ведення туристичного бізнесу, зокрема, зважаючи на воєнний стан в Україні, найбільш ефективної методики для формування спектра оптимальних заходів оцінювання якості послуг туристичного підприємства. Мета роботи – дослідити методику та заходи оцінювання якості послуг туристичного підприємства в сучасних умовах господарювання. Об’єктом дослідження обрано аналіз методики та заходів оцінювання якості послуг туристичного підприємства в сучасних умовах господарювання. Під час дослідження використано такі методи, як опис, статистичний аналіз, аналітичні та синтетичні. Результати досліджень насамперед полягають у визначенні найбільш доцільної для застосування методики дослідження та актуалізації основних заходів оцінювання якості послуг. Досліджено основоположні принципи й методи організації та забезпечення надання якісних туристичних послуг в умовах воєнного стану в країні та з огляду на стратегію розвитку галузі в кризових умовах. Серед основних результатів дослідження туристичних підприємств, які здійснюють наразі свою господарську діяльність в Україні, – виокремлення пріоритетних напрямів застосування методики та заходів оцінювання якості послуг туристичного підприємства в сучасних умовах господарювання, пов’язаних із імплементацією міжнародних стандартів якості, стандартизації та сертифікації в сфері туристичних послуг. Доведено, що сучасні туристичні підприємства в конкурентних умовах мають мотивацію активно впроваджувати в своїй господарській діяльності нормативи якості, забезпечуючи високі рейтинги на ринку туристичних послуг, серед партнерів і споживачів. Здійснено аналіз нормативно-правової бази України з питань якості послуг, що підтверджує високу довіру з боку підприємців до спеціалізованих установ і організацій урядового та неурядового сектору щодо регулювання процесів, які стосуються питань якості. Зазначено активний та постійний пошук ефективних методик і заходів, спрямованих на покращення рівня якості туристичних послуг і організації діяльності туристичних підприємств. Практична цінність результатів дослідження полягає в придатності для низки підприємств сфери послуг, зокрема, безпосередньо сфери туризму; органів державної влади, що здійснюють відповідні регулюючі функції щодо якості послуг, товарів і виробництва супутніх товарів туристичного призначення; структурних підрозділів органів місцевого самоврядування в регіонах України; науковців, викладачів, студентів, які опановують спеціальності «Туризм», «Готельно-ресторанна справа», «Харчові технології» тощо. |
URI: | https://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/4728 |
ISSN: | 2306-4420 |
DOI: | 10.24025/2306-4420.70.2023.297126 |
Issue: | 70 |
First Page: | 34 |
End Page: | 47 |
Appears in Collections: | Випуск 70 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
1-2_титул.pdf | 483.09 kB | Adobe PDF | ![]() View/Open | |
3-4_ЗМІСТ.pdf | 318.52 kB | Adobe PDF | ![]() View/Open | |
34-47_Yurchenko.pdf | 363.9 kB | Adobe PDF | ![]() View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.