Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/4731
Title: Mechanisms of the development of social entrepreneurship in Ukraine
Other Titles: Механізми розвитку соціального підприємництва в Україні .
Authors: Hladkii, Dmytro
Momot, Serhii
Гладкий, Дмитро
Момот, Сергій Вікторович
Keywords: socio-economic and political instability;PEST factors;social problems;challenges;opportunities;соціально-економічна та політична нестабільність;PEST-фактори;соціальні проблеми;виклики;можливості
Issue Date: 2023
Publisher: Збірник наукових праць Черкаського державного технологічного університету. Серія: Економічні науки
Abstract: The article presents the results of a factorial PEST study of the development of social entrepreneurship in Ukraine. The aim of the study is to identify the main features and factors of development of social entrepreneurship in the light of the concept of social responsibility and the use of opportunities and resources of large enterprises to support social entrepreneurship. The systematization of processed information sources shows that in recent years a significant amount of information on the development of social entrepreneurship in Ukraine has been accumulated. However, the problem of discrepancy between the amount of theoretical knowledge and practical needs to act in the face of constant challenges remains relevant. The methodology of PEST analysis includes desk research, expert surveys, preparation of generalizations, calculations based on survey results, measures regarding the development of social entrepreneurship for the coming years (in the context of factors that experts consider to be the most important). The object of research is theoretical and practical aspects of the development of social entrepreneurship in the context of the concept of social responsibility. The task of the study is to identify the main features and factors of the development of social entrepreneurship in the light of the concept of social responsibility and the use of opportunities and resources of large enterprises to support it. The methodological basis of the study is the basic theoretical and methodological provisions of economic sciences, normative and legal legislation of Ukraine, the works of leading domestic and foreign scientists in the field of economics, marketing and management of social enterprises and social responsibility of business. According to the results of the study, the essence, features and directions of the development of social entrepreneurship in Ukraine, as well as the insufficient pace and scale of its distribution, are determined. The forms of involvement of large enterprises in promoting the development of social entrepreneurship in the context of social responsibility in Ukraine are substantiated. The results of the study can be used in enterprises, regional communities, regional and state authorities, and nongovernmental organizations. The results of the study are as follows: 1) PEST factors for the development of social entrepreneurship in Ukraine are unstable; 2) instability is best expressed in groups of political and socio-cultural factors (the risk of socio-economic and political instability is related to the institutional capacity of civil society organizations and the potential for decentralization); 3) the main challenges are grouped by economic factors (e.g., dependence on international donors, insufficient budget funding, low competitiveness); 4) there is an imbalance in the group of technological factors (access to online resources has the greatest weight among all the factors proposed for assessment in the PEST analysis format, while the lack of necessary equipment and premises has the least weight); 5) there is a strengthening of the organizational capacity of civil society organizations, decentralization of power within the framework of administrative reform and the use of online resources; 6) there are socio-economic and political instability, prevalence of social problems, weak definition of social entrepreneurship, violation of legislation, dependence on international funding sources, lack of strong teams, development strategies, financial and marketing plans, lack of tools for assessing social entrepreneurship; 7) none of the analyzed factors was named by the experts as such that may disappear in the future. The authors associate actions for the further development of social entrepreneurship mainly with the possibilities of decentralization. The obtained results are useful for developing strategies for the development of social entrepreneurship at the regional level and for applying the PEST analysis method in further monitoring studies.
У статті представлено результати факторного PEST-дослідження розвитку соціального підприємництва в Україні. Метою дослідження є виявлення основних особливостей та чинників розвитку соціального підприємництва у світлі концепції соціальної відповідальності та використання можливостей і ресурсів великих підприємств для підтримки соціального підприємництва. Систематизація опрацьованих інформаційних джерел свідчить, що за останні роки накопичено значний обсяг інформації щодо розвитку соціального підприємництва в Україні. Однак проблема невідповідності між обсягом теоретичних знань та практичними потребами діяти в умовах постійних викликів залишається актуальною. Методологія PEST-аналізу включає кабінетні дослідження, експертні опитування, підготовку узагальнень, розрахунки за результатами опитування, заходи щодо розвитку соціального підприємництва на найближчі роки (в розрізі факторів, які експерти вважають найбільш важливими). Об’єктом дослідження є теоретичні та практичні аспекти розвитку соціального підприємництва в контексті концепції соціальної відповідальності. Завдання дослідження полягає у виявленні основних особливостей та чинників розвитку соціального підприємництва у світлі концепції соціальної відповідальності та використання можливостей і ресурсів великих підприємств для його підтримки. Методологічною основою дослідження є базові теоретико-методологічні положення економічних наук, нормативно-правове законодавство України, праці провідних вітчизняних і зарубіжних вчених у сфері економіки, маркетингу та управління соціальними підприємствами та соціальної відповідальності бізнесу. За результатами дослідження визначено сутність, особливості та напрями розвитку соціального підприємництва в Україні, а також недостатні темпи та масштаби його поширення. Обґрунтовано форми залучення великих підприємств до сприяння розвитку соціального підприємництва в контексті соціальної відповідальності в Україні. Результати дослідження можуть бути використані на підприємствах, у регіональних громадах, регіональних та державних органах влади, неурядових організаціях. Результати дослідження являють собою таке: 1) PEST-фактори розвитку соціального підприємництва в Україні є нестабільними; 2) нестабільність найкраще виражена в групах політичних та соціокультурних факторів (ризик соціально-економічної та політичної нестабільності пов’язаний з інституційною спроможністю організацій громадянського суспільства та потенціалом децентралізації); 3) основні виклики згруповані за економічними факторами (наприклад, залежність від міжнародних донорів, недостатнє бюджетне фінансування, низька конкурентоспроможність); 4) існує дисбаланс у групі технологічних факторів (доступ до онлайн-ресурсів має найбільшу вагу серед усіх факторів, запропонованих для оцінки у форматі PEST-аналізу, тоді як відсутність необхідного обладнання та приміщень має найменшу вагу); 5) наявні посилення організаційної спроможності організацій громадянського суспільства, децентралізація влади в рамках адміністративної реформи та використання онлайн-ресурсів; 6) існують соціально-економічна та політична нестабільність, поширеність соціальних проблем, слабке визначення соціального підприємництва, порушення законодавства, залежність від міжнародних джерел фінансування, відсутність сильних команд, стратегій розвитку, фінансових та маркетингових планів, відсутність інструментів оцінки соціального підприємництва; 7) жоден з проаналізованих факторів не був названий експертами як такий, що може зникнути в майбутньому. Дії для подальшого розвитку соціального підприємництва автори пов'язують переважно з можливостями децентралізації. Отримані результати є корисними для розробки стратегій розвитку соціального підприємництва на регіональному рівні та для застосування методу PESTаналізу в подальших моніторингових дослідженнях.
URI: https://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/4731
ISSN: 2306-4420
DOI: 10.24025/2306-4420.70.2023.297117
Issue: 70
First Page: 67
End Page: 77
Appears in Collections:Випуск 70

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1-2_титул.pdf483.09 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
67-77_Hladkii_Momot.pdf222.84 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
3-4_ЗМІСТ.pdf318.52 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.