Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/4763
Title: Дослідження методичних підходів щодо оцінки ефективності франчайзингових інвестиційних проектів в сфері ресторанного бізнесу
Other Titles: Research of methodological approaches to assessing the efficiency of franchising investment projects in the sphere of restaurant business
Authors: Мазуркевич, Ірина
Keywords: франчайзинг;інвестиційний проект;дисконтування;ефективність;франчайзингові відносини;роялті;паушальний внесок;франчайзі;франчайзер;franchising;investment project;discounting;efficiency;franchise relations;royalty;lump sum;franchisee;franchisor
Issue Date: 2022
Publisher: Інновації та технології в сфері послуг і харчування
Abstract: Ресторанний бізнес в сучаснихумовах господарювання характеризується високим рівнем насиченості та конкуренції, що вимагає від його власників пошуку нових засобів забезпечення та підтримки конкурентних позицій на ринку. Все більшої популярності набуває використання франчайзингу як форми ведення ресторанного бізнесу. Реалізація франчайзингових відносин має свої переваги та недоліки, проте інтенсивність його впровадження у різних сферах підприємництва свідчить про його доцільність та ефективність. У даній статті нами розглядається реалізація франчайзингових відносин крізь призму інвестиційного проекту щодо відкриття та розвитку закладу ресторанного господарства, оскільки купуючи франшизу франчайзі виступає інвестором даного бізнесового проекту. Особливої актуальності набувають питання щодо методичних підходів оцінки ефективності реалізації франчайзингового інвестиційного проекту. Метою написання даної статті є вивчення та узагальнення існуючих методичних підходів щодо оцінки ефективності реалізації франчайзингу в ресторанному бізнесі. При написанні даного дослідження опрацьовано наукові праці вітчизняних та закордонних дослідників, особливу увагу при-діляючи методичним аспектам оцінки ефективності ведення та реалізації франчайзингу в сфері ресторанного бізнесу. На основі проведеного узагальнення існуючих методичних підходів нами виділено основні прийоми, що застосовуються для оцінки прийнятності (доцільності) вкладення коштів. Встановлено, що в умовах мінливого зовнішнього середовища най-більш доцільним, окрім оцінки основних фінансово-економічних показників ефективності, є застосування прийомів, що грунтуються на дисконтованих оцінках. Також нами визначено, що більшість вчених пропонують застосовувати інтегральний підхід щодо визначення ефективності інвестиційних проектів реалізації франчайзингового бізнесу. Даний підхід враховує всі переваги та недоліки існуючих методик оцінки ефективності проектів, а також дозволяє враховувати вплив сфери та специфіки господарської діяльності реалізації франчайзингових відносин.
The restaurant business in modern business conditions is characterized by a high level of saturation and competition, which requires its owners to find new means of ensuring and maintaining competitive positions in the market. The use of franchising as a form of the restaurant business is becoming more and more popular. The implementation of franchise relations has its advantages and disadvantages, but the intensity of its implementation in various areas of entrepreneurship leads to its expediency and effectiveness. In this article, we consider the implementation of franchise relations through the prism of an investment project regarding the opening and development of a restaurant establishment, since by purchasing a franchise, the franchisee acts as an investor in this business project. Questions regarding methodical approaches to evaluating the effectiveness of implementing a franchise investment project are gaining particular relevance. The purpose of writing this article is to study and generalize the existing methodical approaches to assessing the effectiveness of franchising in the restaurant business. In writing this study, the scientific works of domestic and foreign researchers were processed, paying special attention to the methodical aspects of assessing the effectiveness of conducting and implementing fran-chising in the field of restaurant business. Based on the generalization of the existing methodical approaches, we have highlighted the main methods used to assess the acceptability (feasibility) of investing funds. It has been established that in the conditions of a chang-ing external environment, the most expedient, in addition to the assessment of the main financial and economic performance indicators, is the use of methods based on discounted estimates. We have also determined that the majority of scientists suggest applying an inte-grated approach to determining the effectiveness of investment projects for the implementation of a franchise business. This approach takes into account all the advantages and disadvantages of the existing methods of evaluating the effectiveness of projects, and also allows taking into account the influence of the sphere and specifics of the economic activity of the implementation of franchise relations.
URI: https://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/4763
ISSN: 2708-4949 (print)
2709-9776 (online)
DOI: 10.32782/2708-4949.1(5).2022.4
Issue: 1(5)
First Page: 21
End Page: 26
Appears in Collections:№1(5)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
39-Текст статті-36-2-10-20230329.pdf345.14 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.