Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/4768
Title: Використання апарату теорії нечітких множин для оцінювання якості турпродукту
Other Titles: Using the apparatus of fuzzy set theory to assess the quality of a tourism product
Authors: Ладик, Софія
Базилюк, Ксенія
Keywords: експертні оцінки;моделювання;нечітке відношення;персоналізація турпродукту;теорія нечітких множин;турпродукт;функція належності;expert assessments;modeling;unclear relationship;personalization of the tourist product;theory of fuzzy sets;tourist product;membership function
Issue Date: 2022
Publisher: Інновації та технології в сфері послуг і харчування
Abstract: У статті розглядаються проблеми, що виникають в умовах персоналізації турпродукту та необхідності його вибору з урахуванням потреб кожного клієнта. Побудовано інструментарій моделювання управлінського рішення щодо вибору «кращого» турпродукту серед множини альтернативних, що ґрунтується на використанні апарату теорії нечітких множин. Для оцінювання альтернативних варіантів турпродукту сформовано перелік найбільш вагомих критеріїв: коефіцієнт пізнавальної привабливості; коефіцієнт якості послуг проживання; коефіцієнт якості транспортних послуг; коефіцієнт якості харчування; коефіцієнт якості екскурсійного обслуговування; коефіцієнт відповідності ціни до якості турпродукту. Оскільки критерії оцінювання містять суб'єктивні, якісні характеристики, для моделювання управлінського рішення застосовується апарат теорії нечітких множин та поняття нечіткого відношення. При цьому характеристики кожного турпродукту за обраними критеріями представлені у вигляді експертних оцінок, що надаються декількома експертами. Матриці відношень, що містять відповідні експертні оцінки, формуються з використанням вербально-числової шкали Харрінгтона. На основі побудованих відношень формується зведена матриця експертних оцінок та нечіткі множини для кожного з критеріїв. При цьому, якщо оцінювання здійснюється по найкращому значенню, то для побудови зведеного відношення використовується операція об'єднання відношень, якщо ж оцінка здійснюється по найгіршому значенню, то використовується перетин відношень. На основі нечітких множини для кожного з критеріїв формується функція належності альтернативних варіантів турпродукту. «Найвищу якість» має турпродукт, для якого функція належності має найвище значення. Для отримання більш точної оцінки якості турпродукту пропонується застосовування обидвох підходів − з використанням об’єднання та перерізу нечітких відношень. Запропонований інструментарій у перспективі можна використовувати для ефективного управління якістю туристичної фірми, що дозволять адаптувати її діяльність до потреб клієнта.
The article examines the problems that arise in terms of personalization of the tourist product and the need to choose it taking into account the needs of each client. A toolkit for modeling the management decision regarding the choice of the "best" tourist product among a set of alternatives has been built, which is based on the use of the apparatus of the theory of fuzzy sets. A list of the most impor-tant criteria was formed to evaluate alternative options of the tourist product: cognitive attractiveness factor; coefficient of quality of accommodation services; coefficient of quality of transport services; food quality factor; coefficient of quality of excursion service; coefficient of conformity of the price to the quality of the tourist product. Since the evaluation criteria contain subjective, qualitative characteristics, the apparatus of the theory of fuzzy sets and the concept of a fuzzy relationship are used to model the management decision. At the same time, the characteristics of each tourist product according to the selected criteria are presented in the form of expert evaluations provided by several experts. Matrices of relationships containing relevant expert assessments are formed using Harrington's verbal-numerical scale. Based on the constructed relationships, a summary matrix of expert evaluations and fuzzy sets for each of the criteria is formed. At the same time, if the evaluation is based on the best value, then the combined ratio operation is used to construct the composite ratio, while if the evaluation is based on the worst value, then the intersection of the ratios is used. On the basis of fuzzy sets for each of the criteria, the membership function of alternative variants of the tour product is formed. The "highest quality" is a tourist product for which the function of belonging has the highest importance. In order to obtain a more accurate assessment of the quality of the tourism product, it is proposed to use both approaches – using the combination and intersection of fuzzy relations. In the future, the proposed toolkit can be used for effective management of the quality of a tourist company, which will allow adapting its activities to the needs of the client.
URI: https://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/4768
ISSN: 2708-4949 (print)
2709-9776 (online)
DOI: 10.32782/2708-4949.1(5).2022.9
Issue: 1(5)
First Page: 47
End Page: 51
Appears in Collections:№1(5)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
44-Текст статті-41-2-10-20230329.pdf443.17 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.