Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/5183
Title: Оптимізація стратегії STР-маркетингу аграрних компаній регіону на основі штучного інтелекту та принципів smart-спеціалізації
Other Titles: Optimization of STR marketing strategy of agricultural companies in the region based on artificial intelligence and principles of smart specialization
Authors: Шевченко, Наталія Вікторівна
Коломицева, Олена Віталіївна
Сергієнко, Олександр Анатолійович
Keywords: сегментація;таргетинг;позиціонування;АІ;аграрні підприємства;segmentation;targeting;positioning;agricultural enterprises
Issue Date: 2024
Publisher: Вісник Хмельницького національного університету. Серія: Економічні науки
Abstract: У статті розглянуто особливості оптимізації стратегії STP-маркетингу аграрних підприємств на основі технологій штучного інтелекту та принципів smart-спеціалізації. Визначено роль сегментації, таргетингу й позиціонування для підвищення ефективності взаємодії з різними групами споживачів. Обґрунтовано важливість впровадження ШІ для підвищення точності ринкових прогнозів і поліпшення комунікаційних стратегій, що забезпечує інноваційний розвиток аграрних компаній. Визначено та структуровано завдання, що вирішуються штучним інтелектом у забезпеченні позиціонування аграрних компаній на ринку . Наведено типи інструментів штучного інтелекту, що відповідають завданням STP-маркетингу, представлено їх опис і проаналізовано результати застосування. Розглянуто переваги адаптації стратегії STP-маркетингу у відповідності до концепції smart-спеціалізації, що дозволяє аграрним підприємствам використовувати унікальний потенціал регіональних ресурсів, сприяючи сталому економічному й соціальному розвитку та інтеграції екологічних стандартів.
he article examines the features of optimizing the STP marketing strategy of agricultural enterprises based on artificial intelligence technologies and the principles of smart specialization. The role of segmentation, targeting and positioning to improve the effectiveness of interaction with different groups of consumers is defined. The importance of the implementation of AI for increasing the accuracy of market forecasts and improving communication strategies, which ensures the innovative development of agricultural companies, is substantiated. The role of AI and the concept of smart-specialization separately in the processes of segmentation, targeting and positioning have been studied. The tasks solved by artificial intelligence in ensuring the positioning of agricultural companies on the market are defined and structured. In accordance with the presented wide range of STP-marketing tasks, a system of artificial intelligence tools has been researched, systematized and presented, which includes analytical, prognostic and communication solutions that provide a versatile approach to the implementation of the company's strategy. Thetools are grouped by type: tools for tracking social networks; consumer segmentation and personalization tools; predictive analytics platforms; natural language processing (NLP) tools; image and video recognition tools; recommendation systems; tools for competitive analysis; tools for creating and optimizing content; voice search optimization tools; service automation; machinelearning algorithms. Their description and application results are given. The advantages of adapting the STP-marketing strategy in accordance with the concept of smart-specialization, which allows agricultural enterprises to use the unique potential of regional resources, contributing to sustainable economic and social development and the integration of environmental standards, are considered.
URI: https://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/5183
ISSN: 2307-5740
DOI: https://doi.org/10.31891/2307-5740-2024-332-67
Volume: 332
Issue: 4
First Page: 441
End Page: 446
Appears in Collections:Наукові публікації викладачів (ФЕУ)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Оптимізація стратегії STP_2024.pdf317.86 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.