Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/5196
Title: Talent management in business: Best international and Ukrainian practices
Other Titles: Управління талантами в бізнесі: найкращі світові та українські практики
Authors: Zakharova, Oksana
Захарова, Оксана Володимирівна
Keywords: innovative development;business entities;economic recovery;professional development;personnel;intelligence;labour productivity;інноваційний розвиток;суб’єкти господарювання;відновлення економіки;професійний розвиток;персонал;інтелект;продуктивність праці
Issue Date: 2024
Publisher: Збірник наукових праць Черкаського державного технологічного університету. Серія: Економічні науки
Abstract: High competition in the market encourages companies to look for new sources of competitive advantage. Companies that are able to effectively attract, develop and retain talent are able to achieve better results and maintain leadership positions in the market. The study of the experience of such companies will make it possible to form effective cases that can be used by Ukrainian representatives of the business environment in the post-war period. The purpose of the study was to systematise the knowledge and experience accumulated by the leading companies of the world and Ukraine in the field of talent management in order to provide business entities with effective tools for talent identification, talent development, talent culture formation and talent retention at the enterprise. Scientific works devoted to establishing various aspects of talent management, published in the Scopus scientometric database; official websites of global and Ukrainian companies with the highest brand value have served as the methodological basis of the study. Methods of scientific knowledge: systematic approach, logical generalization, comparative analysis have been used. Based on the results of the research, the necessity and specifics of the implementation of talent management procedures, the introduction of which will significantly increase the effectiveness of the activities of business entities within the general personnel management system, have been determined. The field of application of the research results is related to the activities of business entities of all types of economic activities. An analysis of the features of policy implementation in the field of talent management by companies that are the most expensive brands in the world (Apple; Microsoft; Amazon; Google; Samsung) has been carried out. The main trends in personnel management of companies that are the most expensive brands of Ukraine (Nova Poshta; ATB; PrivatBank; Rozetka; OKKO) have been analysed. The main components of the concept of talent management used by the world's leading companies have been formulated, and the best practices of personnel management of Ukrainian companies have been defined. The practical value of the research lies in the determination of directions and components of the successful implementation of the talent management policy, which, after the procedures of adaptation to Ukrainian realities, will be implemented in the activities of Ukrainian business entities in the post-war period.
Висока конкуренція на ринку спонукає компанії шукати нові джерела конкурентної переваги. Компанії, які вміють ефективно залучати, розвивати та утримувати таланти, здатні досягати кращих результатів і зберігати лідерські позиції на ринку. Вивчення досвіду таких компаній дозволить сформувати ефективні кейси, які можуть бути використані українськими представниками ділового середовища в повоєнний період. Метою дослідження обрано систематизацію знань і досвіду, нагромаджених провідними компаніями світу й України у сфері управління талантами задля того, щоб забезпечити суб’єктів господарювання дієвими інструментами для виявлення талантів, розвитку талантів, формування культури талантів та утримання талантів на підприємстві. Методологічною основою дослідження виступили наукові праці, присвячені встановленню різних аспектів управління талантами, опубліковані в наукометричній базі Scopus; офіційні сайти світових і українських компаній з найбільшою вартістю бренду. Використано методи наукового пізнання: системний підхід, логічного узагальнення, порівняльного аналізу. За результатами дослідження обґрунтовано необхідність та визначено особливості реалізації процедур управління талантами, запровадження яких у межах загальної системи управління персоналом суб’єктів господарювання дозволить суттєво підвищити результативність їх діяльності. Сфера застосування результатів дослідження пов’язана з діяльністю суб’єктів господарювання всіх видів економічної діяльності. Проведено аналіз особливостей реалізації політики в сфері управління талантами компаніями, що є найбільш дорогими брендами світу (Apple; Microsoft; Amazon; Google; Samsung). Проаналізовано основні тенденції в сфері управління персоналом компаніями, що є найбільш дорогими брендами України (Нова Пошта; АТБ; ПриватБанк; Rozetka; ОККО). Сформульовано основні складові концепції управління талантами, що використовують провідні компанії світу, і визначено найкращі практики управління персоналом українських компаній. Практична цінність дослідження полягає у визначенні напрямів та складових успішної реалізації політики управління талантами, які після процедур адаптації до українських реалій будуть впровадженими в діяльність українських суб’єктів ділового середовища в повоєнний період.
URI: https://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/5196
ISSN: 2306-4420
DOI: https://doi.org/10.62660/ebcstu/1.2024.21
Volume: 25
Issue: 1(72)
First Page: 21
End Page: 31
Appears in Collections:Том 25. Випуск 1(72)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
4.pdf992.59 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
зміст.pdf105.72 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
титул.pdf203.58 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.