Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/5337
Title: Social marketing as a tool for development of infrastructure of regions of Ukraine under martial law
Other Titles: Соціальний маркетинг як інструмент розвитку інфраструктури регіонів України в умовах дії воєнного стану
Authors: Ilienko, Andrew
Ільєнко, Андрій
Keywords: regional infrastructure marketing;marketing strategies;reconstruction of regions;social projects;civil society;маркетинг регіональної інфраструктури;маркетингові стратегії;відбудова регіонів;соціальні проєкти;громадянське суспільство
Issue Date: 2024
Publisher: Збірник наукових праць Черкаського державного технологічного університету. Серія: Економічні науки
Abstract: In the context of the long war in Ukraine and the challenges associated with the restoration of infrastructure, there is an urgent need to use social marketing as a tool for regional development. Social marketing promotes the active involvement of the public, public organisations, business and state institutions in the processes of reconstruction and ensuring regional sustainability. This allows not only to more efficiently coordinate the restoration of infrastructure, but also to support the development of human capital and social ties in the post-war period, which is critical for economic and social revival of the country. The purpose of the article was to study social marketing as an important tool for the development of infrastructure of regions of Ukraine under martial law, as well as to determine its key roles and opportunities in the process of reconstruction and recovery. To achieve this purpose, the following research methods have been used: analysis and synthesis for the study of scientific works, a scientific review method for generalising existing approaches, a comparative method for evaluating national and international practices, as well as a generalisation method for formulating conclusions about the role of social marketing in the conditions of infrastructure restoration. The paper examines the main guidelines for the implementation of social marketing in the process of restoring the infrastructure of regions of Ukraine under martial law. The tools for the implementation of specified guidelines have been analysed, and additional opportunities for the implementation of social projects have been also noted. The effects of using social marketing tools on the example of public campaigns, information platforms, social media and crowdfunding initiatives have been studied. Information on areas of infrastructure restoration, in which civil society participates on the basis of social marketing, including demining, reconstruction of critical infrastructure and residential facilities, has been systematised and summarised. The main projects and programmes contributing to the implementation of these areas have been determined.
У контексті тривалої війни в Україні та викликів, пов’язаних із відновленням інфраструктури, постає нагальна потреба у використанні соціального маркетингу як інструменту для розвитку регіонів. Соціальний маркетинг сприяє активному залученню громадськості, громадських організацій, бізнесу та державних установ у процеси відбудови та забезпечення стійкості регіонів. Це дозволяє не лише ефективніше координувати відновлення інфраструктури, але й підтримувати розвиток людського капіталу та соціальних зв’язків у післявоєнний період, що є критично важливим для економічного та соціального відродження країни. Метою статті було дослідження соціального маркетингу як важливого інструменту для розвитку інфраструктури регіонів України в умовах воєнного стану, а також визначення його ключових ролей та можливостей у процесі відбудови та відновлення. Для досягнення поставленої мети було використано такі методи дослідження: аналіз і синтез для вивчення наукових праць, метод наукового огляду для узагальнення існуючих підходів, порівняльний метод для оцінки національних та міжнародних практик, а також метод узагальнення для формулювання висновків щодо ролі соціального маркетингу в умовах відновлення інфраструктури. У роботі досліджено основні орієнтири реалізації соціального маркетингу у процесі відновлення інфраструктури регіонів України в умовах воєнного стану. Проаналізовано інструменти реалізації зазначених орієнтирів, а також відзначено додаткові можливості впровадження соціальних проєктів. Вивчено ефекти від застосування інструментів соціального маркетингу на прикладі громадських кампаній, інформаційних платформ, соціальних медіа та краудфандингових ініціатив. Систематизовано та узагальнено інформацію щодо напрямів відновлення інфраструктури, в яких бере участь громадянське суспільство на засадах соціального маркетингу, зокрема розмінування, відбудова критичної інфраструктури та житлових об’єктів. Визначено основні проєкти та програми, що сприяють реалізації цих напрямі.
URI: https://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/5337
ISSN: 2306-4420
DOI: https://doi.org/10.62660/ebcstu/1.2024.58
Volume: 25
Issue: 1
First Page: 58
End Page: 67
Appears in Collections:Том 25. Випуск 1(72)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
7.pdf1.14 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
зміст.pdf105.72 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
титул.pdf266.47 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.