Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/5663
Title: Формування мікроекономічної моделі поведінки споживачів в умовах поглиблення процесів цифровізації
Other Titles: Formation of a microeconomic model of consumer behaviour in the context of deepening digitalisation processes
Authors: Руденко, Микола Вікторович
Колодій, Світлана
Деревінська, Ілона
Keywords: раціональність;цінові;нецінові чинники поведінки споживачів;еластичність, криві Торнквіста-Енгеля;маркетинг товарів;теорія поколінь;rationality;price and non-price factors of consumer behaviour;elasticity;Tornqvist-Engel functions;product marketing;theory of generations
Issue Date: 2025
Publisher: Збірник наукових праць Черкаського державного технологічного університету. Серія: Економічні науки
Abstract: Стаття є авторським баченням питання щодо формування сучасної мікроекономічної моделі поведінки споживачів. Численні зміни, які відбулися в соціально-економічних відносинах, виробництві, техніці і технологіях та в світогляді людства впродовж останніх століть суттєво змінили ставлення до ролі споживача – суб’єкта економічних відносин. Внутрішні особливості теорії поведінки споживачів обумовили її вивчення різними науковцями: соціологами, психологами, дослідниками економічної теорії, маркетингу, менеджменту. Незважаючи на наявний досить широкий аналіз питань, присвячених формуванню поведінки споживачів, проблематика цього питання потребує подальшого вивчення, що обумовлено як розвитком економічної науки, так і розвитком людської цивілізації, яка диктує нові умови формування поведінки споживачів та перегляд вже існуючих концепцій. Автори звертають увагу на той факт, що поведінка споживачів – це частина, в першу чергу, саме фундаментальної економічної науки, а не галузевої науки – маркетингу. Метою статті є мікроекономічний аналіз моделі поведінки споживачів в сучасних умовах. Стаття є теоретичним дослідженням, яке побудовано на понятійному відображенні дійсності, формуванні суджень та умовиводів. Інформаційною базою статті стали праці як світових, так і вітчизняних науковців. Для написання статті широко використано універсальні (філософські та загальнонаукові) методи наукових досліджень. Побудова статті відповідає логіко-аналітичному методу. Метод абстрагування дозволив дослідити залежності і ступінь взаємозв’язку окремих чинників, що формують модель поведінки споживачів. Візуально-графічний метод проілюстрував функції Торнквіста та закон Енгеля. Використання методів індукції, дедукції, синтезу та узагальнення дозволило сформулювати основні тези статті та зробити висновки. В статті розглянуто особливості формування моделі поведінки споживачів у сучасних умовах з позиції мікроекономічного підходу. Підкреслено важливість мікроекономічного аналізу поведінки споживачів, який розглядається як основа для побудови сучасних моделей поведінки споживачів. Як базові складові мікроекономічної моделі поведінки споживачів названо принцип раціональності споживачів, врахування цінових та нецінових чинників. Основним серед нецінових чинників зазначено дохід споживача. Відображено вплив сучасних процесів цифровізації суспільства на трансформацію традиційної мікроекономічної моделі поведінки споживачів. Зазначено, що сучасна мікроекономічна модель поведінки споживачів не може бути універсальною для різних споживачів. Основа моделі поведінки споживачів має базуватися на фундаментальних принципах теорії поведінки споживачів – це має об’єднувати всі моделі, а потім доповнюватись певними «надбудовами», пов’язаними з соціально-психологічними особливостями споживачів. Важливою складовою такої «надбудови» стає ступінь цифровізації споживачів. Запропоновано вибудовувати сучасну модель поведінки споживачів, враховуючи як базові аспекти їх поведінки, закладені в мікроекономічному аналізі, так і нові тенденції, які є результатом поширення цифровізації у суспільстві. Одним із варіантів побудови сучасної моделі поведінки споживачів, яка б враховувала ступінь їхньої цифровізації, автори вважають розробку таких моделей для груп споживачів, об’єднаних відповідно до теорії поколінь.
This article presents the authors' perspective on the formation of a modern microeconomic model of consumer behaviour. Numerous changes in socio-economic relations, production, technology, and human worldview over the past centuries have significantly altered the perception of the consumer's role as a subject of economic relations. Internal peculiarities of the theory of consumer behaviour have necessitated its study by various scholars: sociologists, psychologists, researchers in economic theory, marketing, and management. Despite the existing extensive analysis of issues related to the formation of consumer behaviour, the subject requires further exploration due to the development of economic science and the advancement of human civilization, which imposes new conditions for the formation of consumer behaviour and necessitates a review of existing concepts. The authors highlight that consumer behaviour is fundamentally a part of core economic science rather than a branch of marketing. A microeconomic analysis of consumer behaviour model in contemporary conditions is the purpose of this article. The article represents a theoretical study based on the conceptual reflection of reality, formation of judgments, and conclusions. The information base of the article comprises the works of both global and domestic scholars. The article extensively employs universal (philosophical and general scientific) methods of scientific research. The structure of the article corresponds to the logical-analytical method. The method of abstraction allowed for the exploration of dependencies and the degree of interrelationship of various factors shaping the consumer behaviour model. The visual-graphic method illustrated the Tornqvist functions and Engel's law. The use of induction, deduction, synthesis, and generalisation methods allowed for the formulation of the main theses of the article and drawing conclusions. The article examines the peculiarities of forming the consumer behaviour model in modern conditions from a microeconomic perspective. It emphasises the importance of microeconomic analysis of consumer behaviour as a foundation for constructing contemporary consumer behaviour models. The basic components of a microeconomic consumer behaviour model are identified as the principle of consumer rationality, consideration of price and non-price factors. Among non-price factors, consumer income is highlighted as a fundamental one. The influence of contemporary digitisation processes on the transformation of traditional microeconomic consumer behaviour model is reflected. It is noted that the modern microeconomic model of consumer behaviour cannot be universal for different consumers. The foundation of the consumer behaviour model should be based on fundamental principles of consumer behaviour theory, uniting all models and then be supplemented with certain "superstructures" related to the socio-psychological characteristics of consumers. The degree of consumer digitalisation is an important component of this "superstructure". It is proposed to construct a modern consumer behaviour model taking into account both the basic aspects of consumer behaviour embedded in microeconomic analysis and new trends resulting from the spread of digitalisation in society. One of the approaches to developing a modern consumer behaviour model, which would consider the degree of consumer digitalisation, is seen in creating such models for consumer groups united according to the theory of generations.
URI: https://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/5663
ISSN: 2306-4420
DOI: https://doi.org/10.24025/2306-4420.1(74).2025.326317
Volume: 26
Issue: 1(74)
First Page: 112
End Page: 123
Appears in Collections:Том 26. Випуск 1(74)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1-4_титул.pdf391.34 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
7-8_ЗМІСТ.pdf324.48 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
112-123_Руденко та ін..pdf572.98 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.