Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/1651
Title: Виклики трансформації антикризового управління підприємствами в сучасних умовах
Other Titles: Challenges of transformation of enterprise crisis management in modern conditions
Authors: Подлужна, Наталія Олександрівна
Петченко, М.В.
Якушев, Олександр Володимирович
Keywords: антикризове управління підприємством;менеджмент;управління знаннями;навчання;інформація;комунікації;комплаєнс;ризик;enterprise crisis management;management;knowledge management;training;information;communication;compliance;risk
Issue Date: 2020
Publisher: Збірник наукових праць Черкаського державного технологічного університету. Серія: Економічні науки
Abstract: У статті встановлено, що ефективне антикризове управління підприємствами має бути інтегровано в усі сфери системи корпоративного управління. Цього можна досягти, лише комплексно впроваджуючи антикризові аспекти не тільки у систему фінансового менеджменту, застосовуючи якісні оцінювання та діагностику симптомів кризи або кризових явищ, але й у систему управління знаннями через навчання та перманентну практику персоналу, у систему інформаційнокомунікаційних зв’язків, корпоративну культуру та управління комплаєнс-ризиками. Формуючи комплексну систему антикризового управління, можливо більш раціонально та з меншими втратами управляти підприємством в умовах кризи, бути більш ініціативними та рішучими у своїх діях. Пропоновано такий склад команди антикризових менеджерів: фахівці з навчання персоналу, інформаційно-комунікаційних зв’язків, комплаєнс-ризиків та психолог, що дасть можливість не тільки подолати шоки з мінімальними наслідками, але й зберегти або, можливо, підвищити корпоративну репутацію та забезпечити, таким чином, стратегічну фінансову стійкість компанії.
Crises from time to time arise in the activities of each business entity. Therefore, the management of the organization should be focused on preparing for the crisis in order to quickly level its early signs. It is important to have alternative scenarios for the development of crisis phenomena and the actions of management in them, which are outlined in the relevant management processes and procedures and summarized in the anti-crisis policy of the enterprise. Statistics show that most micro-crisis crises are related to management incompetence or inaction. Therefore, the task of improving the anti-crisis policy, its deepening and full integration with the management system of economic entities remains relevant. The article states that effective crisis management of enterprises should be integrated into all areas of corporate governance. This can only be achieved by integrating the crisis aspects not only into the financial management system, applying qualitative assessment and diagnosis of crisis symptoms or crisis phenomena, but also into the knowledge management system through training and permanent staff practice, in the system of information and communication relations, corporate culture. and compliance risk management. By forming a comprehensive crisis management system, it is possible to manage the enterprise in a more rational and less costly environment in times of crisis, to be more proactive and decisive in its actions. The following team of crisis managers is proposed: specialists in personnel training, information and communication relations, compliance risks and a psychologist, which will allow not only to overcome shocks with minimal consequences, but also to maintain or possibly increase corporate reputation and ensure thus, the strategic financial stability of the company
URI: https://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/1651
ISSN: 2306-4412
DOI: 10.24025/2306-4420.0.57.2020.206457
Issue: 57
First Page: 104
End Page: 109
Appears in Collections:Випуск 57

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
13.pdfПодлужна221.94 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
зміст.pdf98.07 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
титул.pdf227.01 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.