Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: https://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/1953
Название: Виклики менеджменту обміну знаннями для вчених університету у підприємницькій екосистемі
Другие названия: Challenges of knowledge exchange management for university scientists in entrepreneurial ecosystem
Авторы: Порев, Сергій Миколайович
Коломицева, Олена Віталіївна
Ключевые слова: менеджмент;обмін знаннями;університет;підприємницька екосистема;неявне знання;когнітивний розрив;management;knowledge exchange;university;entrepreneurial ecosystem;tacit knowledge;cognitive gap
Дата публикации: 2020
Издательство: Збірник наукових праць Черкаського державного технологічного університету. Серія: Економічні науки
Краткий осмотр (реферат): Статтю присвячено питанням менеджменту обміну знаннями між вченими університетів і працівниками малих фірм у підприємницьких екосистемах. Відзначено, що в останні десятиліття підвищується роль третьої складової місії університету, яку пов'язують з обміном знаннями, і це підвищує вимоги щодо спільного створення когнітивного продукту із зовнішніми для закладу зацікавленими особами, зокрема із підприємництвом. Показано, що сучасне тлумачення ролі університету у суспільстві та економіці обумовлює для викладачів створення трьох видів пізнавальних напрацювань, що є суміжними, але різними: наукового знання, педагогічного знання змісту навчальних курсів, а також прикладних результатів, орієнтованих на потреби обміну знаннями із підприємництвом. Розглянуто проблеми передачі та засвоєння явних і неявних знань, що утворюються при співпраці вчених університету і працівників малих фірм. Обґрунтовано, що в обміні результатами пізнання із використанням матеріальних носіїв когнітивна сутність, що передається, втрачає властивість знань бути виправданим переконанням автора, оскільки виходить за межі ментального наповнення його розуму. Доведено, що обмін знаннями між вченими університетів і працівниками фірм, що є суб’єктами різних видів діяльності та пізнання, потенційно сприяє започаткуванню нестандартних і корисних рішень, але не позбавлений когнітивних розривів, що є чинниками неповноти усвідомлення окремими особами спільного когнітивного доробку, а тому потребує уваги менеджерів.
The article is devoted to the issues of knowledge exchange management between university scientists and employees of small firms in entrepreneurial ecosystems. It is confirmed that in recent decades the role of the third component of the university's mission, which is associated with the exchange of knowledge, has increased, and this changes requirements for joint creation of a cognitive product with external stakeholders, including entrepreneurship. It has been shown that the challenges for university teachers in increasing knowledge exchange are related to strengthening the component of applied research and development related to specific business projects. As a part of the exchange of knowledge, university employees must not just transfer their work to entrepreneurship, but to achieve its assimilation by employees of companies. In the same way, university scientists are faced with the task of more meaningfully studying and processing knowledge on the subject of activities of companies. This approach to joint applied research and development is a challenge for teachers, who, in addition, within education must create a pedagogically developed content knowledge of the subjects, and within the scientific component of the university's mission – to perform basic research. It is shown that three types of knowledge that correspond to modern ideas about the mission of universities are related but different, which requires appropriate changes in their management. The problematic aspects of assimilation and dissemination of explicit and implicit or tacit knowledge within the joint groups of university scientists and employees of small firms are considered. It is substantiated that in the exchange of the results of cognition with the use of material carriers, what is transmitted loses the property of knowledge to be the justified belief, because it goes beyond the mental content of the author's mind. It is proved that on the way of knowledge exchange there are not only organizational and methodological barriers, but also cognitive-communicative gaps. It is established that the socialization and externalization of knowledge in management systems has a cognitive-communicative basis to fail the desired completeness. Cooperation of different activities and knowledge is potentially a means of non-standard and useful solutions in innovative entrepreneurship. But such cooperation and coproduction of knowledge is a source for incompleteness of understanding the others, which counteracts the common achievements and requires the attention of managers
URI (Унифицированный идентификатор ресурса): https://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/1953
ISSN: 2306-4420
DOI: 10.24025/2306-4420.1.59.2020.219484
Выпуск: 59
Первая страница: 5
Последняя страница: 16
Располагается в коллекциях:Випуск 59

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
1-2_титул_Випуск 59.pdf480.92 kBAdobe PDFЭскиз
Просмотреть/Открыть
3-4 зм_ст_59.pdf262.35 kBAdobe PDFЭскиз
Просмотреть/Открыть
5-16 Порев, Коломицева.pdf441.53 kBAdobe PDFЭскиз
Просмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.