Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/2151
Title: Економіко-математичне моделювання та інформаційні технології в маркетинговому аудиті
Other Titles: Economic and mathematical modeling and information technologies in marketing audit
Authors: Коломицева, Олена Віталіївна
Бурцева, Тетяна Іванівна
Пальонна, Тетяна Анатоліївна
Бойко, С.Г.
Keywords: маркетинг;маркетинговий аудит;метод;модель;математико-статистичні методи;економіко-математичні моделі;інформація;інформаційні технології;інформаційні системи;бази знань;marketing;marketing audit;method;model;mathematical and statistical methods;economic and mathematical models;information;information technologies;information systems;knowledge bases
Issue Date: 2021
Publisher: Збірник наукових праць Черкаського державного технологічного університету. Серія: Економічні науки
Abstract: Статтю присвячено визначенню ролі економіко-математичного моделювання та інформаційних технологій при проведенні маркетингового аудиту. Наголошено на важливості порівняно нового напряму в маркетинговій науці – маркетингового аудиту. Визначено основні сфери та напрями його проведення, зокрема аудит маркетингового середовища, стратегії, систем, продукції, а також маркетингових функцій – товару, ціни, реклами, стимулювання збуту, просування товару, торговельного персоналу. Наголошено на ключових методах маркетингового аудиту, зокрема загальнонаукових, загальноекономічних, маркетингових, і зазначено напрями їх використання. Відзначено важливість математико-статистичних методів у прийнятті управлінських рішень та вирішенні задач маркетингу. Названо основні методи, які відіграють ключову роль у вирішенні поставлених завдань маркетингового аудиту, зокрема кореляційнорегресійний, дисперсійний варіаційний, дискримінантний, факторний, кластерний аналіз. Відзначено, що основними економіко-математичними моделями в маркетингу є балансові, оптимізаційні, методи мережевого планування, моделі управління товарними запасами, моделювання попиту та споживання, теорія масового обслуговування, теорія ігор, прийняття рішень в умовах невизначеності та ризику.
The article is devoted to determining the role of economic and mathematical modeling and information technologies in conducting a marketing audit. The importance of a relatively new direction in marketing science – marketing audit – is emphasized. The main areas and directions of its implementation, in particular the audit of marketing environment, strategy, systems, products, as well as marketing functions – goods, prices, advertising, sales promotion, product promotion, sales staff – are identified. Emphasis is placed on key methods of marketing audit, in particular general scientific, general economic, marketing ones, and the directions of their use are determined. The importance of mathematical and statistical methods in making management decisions and solving marketing problems is noted. The main methods that play a key role in solving the tasks of marketing audit, in particular correlation-regression, dispersion, variational, discriminant, factor, cluster analysis methods, are named. It is noted that balance sheet, optimization, network planning methods, inventory management models, demand and consumption modeling, queuing theory, game theory, decision making in the conditions of uncertainty and risk are the main economic and mathematical models in marketing. It is emphasized that information technologies are a key tool in conducting a marketing audit. Modern capabilities of computer technology create the conditions for accurate, high-quality, timely information and provide its high-quality, scientifically sound processing. It is noted that information technologies provide the development and implementation of management decisions. It is substantiated that with the help of information technologies the access of audit specialists to the data and knowledge bases necessary for the analysis, as well as for the implementation of economic and mathematical models, without which it is impossible to imagine a modern marketing audit, is open. It is stated that information technologies have also become a key means of communication, transmission of information, holding operational business meetings and conferences
URI: https://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/2151
ISSN: 2306-4420
DOI: 10.24025/2306-4420.1.60.2021.229173
Issue: 60
First Page: 5
End Page: 13
Appears in Collections:Випуск 60

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
5-13_Коломицева.pdf234.38 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
зміст.pdf107.21 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
титул.pdf224.83 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.