Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/3652
Title: Маркетинговий підхід до розуміння, формування та розвитку туристичних дестинацій
Other Titles: Marketing approach to understanding, formation and development of tourist destinations
Authors: Баранюк, Діана
Keywords: туристична дестинація;маркетинг;маркетинговий підхід;маркетинг туристичних дестинацій;комплекс маркетингу;tourist destination;marketing;marketing approach;marketing of tourist destinations;marketing complex
Issue Date: 2021
Publisher: Збірник наукових праць Черкаського державного технологічного університету. Серія: Економічні науки
Abstract: В статті обґрунтовано необхідність застосування маркетингового підходу до розуміння, формування та розвитку туристичних дестинацій. Сформоване визначення поняття «туристична дестинація» як об’єкта маркетингового впливу. Відзначено, що туристична дестинація є керованою системою, яка володіє туристичним ресурсним потенціалом, туристичною інфраструктурою, туристичними ресурсами, набором інструментів та технологій, формує відносини між внутрішніми учасниками та зовнішніми ринками, що дозволяє реалізувати конкурентоспроможну споживчу цінність та залучити туристичні потоки. Акцентовано увагу, що відповідно до маркетингового підходу елементи туристичної дестинації як маркетингової системи необхідно підібрати та ув’язати таким чином, щоб вони відповідали потребам і очікуванням туристів. Запропоноване визначення маркетингу туристичних дестинацій, яке сформоване в рамках партнерської концепції, орієнтованої на визначення та створення нових цінностей для усіх учасників взаємодії. Розглянуто структуру комплексу маркетингу за моделлю «7Р» та визначено суть кожного з елементів.
The article substantiates the need to apply a marketing approach to the understanding, formation and development of tourist destinations. The definition of the concept of "tourist destination" within the territorial (geographical), economic, tourism-oriented and marketing approaches is formed. In our research the definition of a tourist destination has been clarified as a managed system that has tourist resource potential, tourist infrastructure, tourist resources, a set of tools and technologies, forms relations between domestic and foreign markets to ensure sustainable development of tourism. According to the marketing approach, a tourist destination should be understood as a set of tourist resources, tourist infrastructure, tourist attractions, which are selected and linked in such a way as to meet the needs and expectations of tourists. Emphasis is placed on the fact that according to the marketing approach, the elements of a tourist destination as a marketing system must be selected and linked so that they meet the needs and expectations of tourists, but do not conflict with the interests of domestic participants. It is noted that the development of the destination should be carried out within a single strategy, the different interests of the actors of the tourism market should be balanced as much as possible in order to increase the competitiveness of the destination. The definition of marketing of tourist destinations, which is formed within the framework of the partnership concept focused on the definition and creation of new values for all participants of the interaction, is offered. Each participant in the interaction (tour operators, travel agencies, destination management, residents, visitors, investors, business) should be regarded as unique, and it is necessary to establish stable long-term communication links. It is noted that the achievement of marketing goals (adaptation to changing factors of the marketing environment, attracting tourists, increasing tourist costs, improving a reputation, improving an image, expanding territorial coverage, entering new tourist niches and developing new types of tourism, crisis management, development of incentives) of tourist destinations requires the use of marketing technologies, methods, techniques, tools, as well as the definition of indicators that reflect the results of marketing and allow to control the processes. In this work the structure of the marketing complex according to the "7P" model is considered and the essence of each of the elements is determined. It is concluded that the marketing approach to the destination involves the development of an integrated product of the destination, based on the needs, expectations, perceptions, impressions and emotions of the tourist, and the tourist infrastructure only meets these needs.
URI: https://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/3652
ISSN: 2306-4420
DOI: 10.24025/2306-4420.63.2021.249631
Issue: 63
First Page: 136
End Page: 146
Appears in Collections:Випуск 63

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1-2_титул_Вип._63.pdf481.1 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
3-4_ЗМІСТ.pdf330.34 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
136-146_Баранюк.pdf503.98 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.