Please use this identifier to cite or link to this item: https://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/4769
Title: Реалії розвитку карнавального туризму в Україні
Other Titles: Realities of the development of carnival tourism in Ukraine
Authors: Лущик, Марія
Гуцало, Діана
Keywords: карнавальний туризм;карнавал;карнавальний тур;релігійні карнавали;розважальні карнавали;культурні карнавали;carnival tourism;carnival;carnival tour;religious carnivals;entertainment carnivals;cultural carnivals
Issue Date: 2022
Publisher: Інновації та технології в сфері послуг і харчування
Abstract: Наукове дослідження присвячене аналізу особливостей розвитку карнавального туризму в Україні. Здійснено характерис-тику напрацювань вітчизняної туризмознавчої науки щодо досліджень карнавального туризму як в Україні, так і у світі. За результатами моніторингу карнавальних подій в Україні, виявлено специфічні риси українського карнавалу: організаційні (наявність карнавального «маршу»; підготовка до проведення карнавалу на рівні громадського управління: складення програми заходу, проведення реєстрації учасників, формування призового фонду тощо; підготовка, на належному рівні, учасників карнавальної ходьби: пошиття/ купівля костюмів, масок та прикрашання транспортних засобів відповідно до теми заходу; використання народних пісень та музичних інструментів) та стилістичні (обов`язкова конкретна тематика карнавалу; в деяких видах карнавалів − наявність обрядів, повязаних з ворожінням, очищенням від нечисті та направлених на «благословення»; відображення народних повір'їв, приказок, легенд, казок у формі невеликих театральних дійств, де кожен учасник виконує певну роль). Досліджено ринок карнавального туризму в Україні, охарактеризовано особливості організації карнавалів різного тематичного спрямування: релігійного, розважального та культурного. Описано найвідоміші карнавальні події України (Маланка, День міста, День сміху, День знань, Хелоувін, театральні та іменні карнавали). Проаналізовано пропозиції турів даного виду туризму в асортименті програм внутрішніх туроператорів України («Патріот», «Відвідай», DM ТУР СЕРВІС, «ДінайТур», «Рожева Чайка»). На підставі комплексного аналізу щодо рівня розвитку карнавального туризму, констатовано його низьку популярність в Україні, слабку обізнаність про даний вид туризму як серед українців, так і серед іноземців, скромне видове різноманіття карнавалів, локальний, місцевий характер карнавального руху в державі, відсутність правового регулювання карнавального ринку та відсутність в достатній мірі інструментів для заохочення брати участь в карнавалах.
The scientific study is devoted to the analysis of the peculiarities of the development of carnival tourism in Ukraine. A characterization of the achievements of the domestic tourism science in relation to carnival tourism research both in Ukraine and in the world has been carried out. According to the results of the monitoring of carnival events in Ukraine, specific features of the Ukrainian carnival were revealed: organizational (the presence of a carnival «march»; preparation for the carnival at the level of public administration: drawing up the program of the event, registration of participants, formation of the prize fund, etc.; preparation, at the appropriate level, participants of the carnival walk: tailoring/buying costumes, masks and decorating vehicles in accordance with the theme of the event; use of folk songs and musical instruments) and stylistic (a specific theme of the carnival is mandatory; in some types of carnivals − the presence of rites related to divination, purification from impure and aimed at «blessing»; reflection of folk beliefs, sayings, legends, fairy tales in the form of small theatrical actions, where each participant performs a certain role). The market of carnival tourism in Ukraine was studied, the peculiarities of the organization of carnivals of various thematic directions: religious, entertainment and cultural were characterized. The most famous carnival events of Ukraine are described (Malanka, City Day, Laughter Day, Knowledge Day, Halloween, theatrical and name carnivals). The offers of tours of this type of tourism in the range of programs of domestic tour operators of Ukraine («Patriot», «Visit», DM TOUR SERVICE, «DinayTour», «Rozheva Chaika») were analyzed. On the basis of a comprehensive analysis of the level of development of carnival tourism, its low popularity in Ukraine, weak awareness of this type of tourism both among Ukrainians and foreigners, a modest diversity of carnival types, local, local character of the carnival movement in the state, lack of legal regulation of carnival market and lack of sufficient tools to encourage participation in carnivals.
URI: https://er.chdtu.edu.ua/handle/ChSTU/4769
ISSN: 2708-4949 (print)
2709-9776 (online)
DOI: 10.32782/2708-4949.1(5).2022.10
Issue: 1(5)
First Page: 52
End Page: 59
Appears in Collections:№1(5)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
45-Текст статті-42-2-10-20230329.pdf431.68 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.